För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Läs mer om hur vi hanterar kakor

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.

Läs mer om hur vi hanterar kakor
Danderyds sjukhus sett från Edsviken, med nya vårdbyggnad 61 till höger.
Foto: Carin Wesström

Förlorade värdesaker på Danderyds sjukhus

Media har rapporterat om ett antal patienter som förlorat värdesaker i samband med besök på Danderyds sjukhus. Sjukhuset har rutiner för hantering av patienters värdesaker och man ska alltid göra en polisanmälan om man förlorat ett föremål. 

Vi ser väldigt allvarligt på de uppgifter som framkommit i media. Varje fall som förekommit är ett fall för mycket. Som patient i en utsatt situation ska man självklart känna sig trygg med att privata värdeföremål hanteras på ett säkert sätt. Vi kommer göra ett krafttag och göra en översyn av rutinerna för att säkerställa att de är tillräckliga och följs i hela verksamheten.

Polisanmäla händelsen

Det är väldigt viktigt att polisanmäla händelsen, det är polisen som utreder de här ärendena. Har man blivit av med värdesaker ska man inte tveka att kontakta sjukhuset. Vi har sedan länge tydliga rutiner för hantering av patienters tillhörigheter. När sjukhuset omhändertar tillhörigheter ska det dokumenteras i patientens journal. Vi använder plomberingspåsar, säkerhetsskåp och vid behov även vaktcentralens säkerhetsförvaring.

Vi har cirka 500 000 unika vårdbesök på sjukhuset varje år. Varje fall där någon förlorar ett föremål är ett för mycket. Om patienter anmäler att något försvunnit har vi en rutin för att följa upp det. Om någon saknar återkoppling från oss på sjukhuset uppmanar vi patienter eller anhöriga att höra av sig igen.

Detta gör sjukhuset just nu

Vi på Danderyds sjukhus vidtar nu flera åtgärder för att patienter ska kunna höra av sig om de förlorat ett värdeföremål på sjukhuset och för att kunna förbättra hanteringen av värdeföremål.

Ett omfattande arbete har startat. Dessa insatser görs:

  • En telefonlinje upprättas via DS Kundtjänst där patienter kan ringa in direkt om de har förlorat ett värdeföremål.
  • Vårdverksamheterna, säkerhetsavdelningen och juridik samarbetar för att se över och uppdatera nuvarande riktlinjer.
  • Fokusinsatser görs inom akutflödet, där flest personer har anmält att de förlorat värdeföremål.

Information om telefonlinjen

DS Kundtjänst har öppnat en telefonlinje för att ta emot samtal från patienter som vill anmäla förlorade värdesaker och tillhörigheter.

Telefontider är vardagar klockan 09.00-11.00 - övriga tider kommer det finnas talsvar med hänvisning. Telefon: 08–123 571 49

Anmälda ärenden av förlorade värdesaker från 
27 mars 2025

Vecka 14

Ersättningsanspråk: 4 personer
Överklagan för ersättningsärenden: 2 personer
Rapporterar händelse och är osäker på vart värdeföremålet försvunnit. Har inga anspråk: 4 personer

Vecka 15

Ersättningsanspråk: 7 personer
Överklagan för ersättningsärenden: 1 person
Rapporterar händelse men är osäker på vart värdeföremålet försvunnit. Har inga anspråk till Danderyds sjukhus: 8 personer

Vecka 16

Ersättningsanspråk: 1 personer
Överklagan för ersättningsärenden: 0 personer
Rapporterar händelse men är osäker på vart värdeföremålet försvunnit. Har inga anspråk till Danderyds sjukhus: 2 personer

Förlorade värdesaker 2022-2025

  • År 2022
    Totalt 24 förlorade värdesaker.
    (Av förlorade värdesaker gjordes 10 polisanmälningar och 9 patienter hänvisade kontaktuppgifter till sitt försäkringsbolag.) 
  • År 2023
    Totalt 19 förlorade värdesaker.
    (Av 19 förlorade värdesaker gjordes 10 polisanmälningar, 9 patienter hänvisade till sitt försäkringsbolag.) 
  • År 2024
    Totalt 26 förlorade värdesaker.
     (Av 26 bortkomna värdesaker gjordes 11 polisanmälningar och 10 patienter hänvisade till sitt försäkringsbolag.)
  • År 2025 
    Totalt antal förlorade värdesaker t.o.m. 26 mars var 7 värdesaker. 
    (Av de 7 förlorade värdesakerna gjordes 4 polisanmälningar och 3 patienter hänvisade till sitt försäkringsbolag.)

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..