För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Avgifter och högkostnadsskydd

När du har en bokad tid måste du visa en fysisk id-handling som till exempel körkort eller pass när du anmäler dig i kassan. Digitala id-handlingar är inte godkända för identitetskontroll inom vården.

Patientavgifterna är desamma oberoende av vårdkategori inom hela Region Stockholm.

Patientavgifter i Stockholms län(Extern länk), 1177.se
Patientavgifter och högkostnadsskydd(Extern länk), 1177.se

Avgift utan besök

Du kommer att debiteras även om du är under 18 år, över 85 år eller har frikort om:

  • du av- eller ombokar mindre än 24 timmar innan mottagningsbesök
  • du uteblir från ett planerat besök
  • du uteblir från en planerad operation
  • du kommer för sent till mottagningen och mer än halva besökstiden har gått
  • en operation inte kunnat genomföras på grund av att du inte förberett dig på rätt sätt

Regeln om debitering vid uteblivet besök gäller inte:

  • vid besök hos specialmödravård inkl. ultraljud med anledning av graviditet.
  • om sjukresa/färdtjänstresa med taxi är försenad eller inte kommer (resa ska vara bokad genom Region Stockholms beställningscentral).

Högkostnadsskydd och fakturor

Läs om olika högkostnadsskydd på 1177 (Extern länk)

Om du önskar bestrida en faktura ska du skicka en kopia av fakturan tillsammans med en skrivelse om varför du bestrider den, till verksamhetschefen på respektive klinik. Glöm inte att ange dina kontaktuppgifter.

För ärenden kring fakturor för privatpersoner kontakta patientadministration.ds@regionstockholm.se

  • Senast granskad: 5 februari 2025
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..