Språkstörning - språksvårigheter hos barn och ungdomar
Språkstörning är en funktionsnedsättning som innebär att ett barns modersmål utvecklas långsammare än förväntat.
Språkstörning kan göra det svårt att förstå och uttrycka sig med hjälp av språket. En språkstörning kan t.ex. yttra sig som svårigheter att hitta ord, bygga meningar och berätta.
Du kan läsa mer om tal- och språkstörningar hos barn och när man ska söka hjälp på 1177.
Utredning och behandling av språkliga svårigheter och språkstörning
Målet med insatser är alltid att barnet och barnets närmaste omgivning ska få stöd och hjälp så att barnet kan förstå och kommunicera i sin vardag.
Vid en utredning undersöker logopeden barnets tal, språk och kommunikation.
Hur logopeden undersöker beror dels på hur gammalt barnet är, dels på vilken språklig förmåga logopeden undersöker. Ofta undersöker logopeden barnets språk på flera olika sätt under en utredning.
Logopeden kan t.ex. undersöka hur barnet förstår och uttrycker sig med hjälp av språket genom att leka med barnet, genom att observera och lyssna på barnet och genom att barnet får titta i böcker (tester) och göra olika uppgifter. Ibland ber logopeden föräldrarna om hjälp med att undersöka hur barnet pratar och förstår hemma. Logopeden kan även be barnets pedagoger och lärare om hjälp med att undersöka hur barnet pratar och förstår i förskole-/skolmiljön.
Efter avslutad utredning bokas ett återgivningssamtal där logopeden meddelar diagnos och rekommenderar insatser. Beslut om insatser fattas gemensamt av logoped och föräldrar.
Insatser i yngre förskoleålder
I yngre förskoleålder riktar sig logopedens insatser ofta till barnets föräldrar. Insatserna kan vara i form av regelbundna samtal, handledning eller föräldrautbildningar.
På Logopedkliniken erbjuder vi The Hanen Centres föräldrautbildningar:
- "It Takes Two To Talk", till föräldrar vars små barn har språkförsening och behöver tidiga insatser
- "More Than Words", till föräldrar vars små barn har svårigheter inom social kommunikation.
Vi erbjuder också föräldrakurser i tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) och bildstöd (visuellt stöd).
Syftet med de insatser som ges i yngre förskoleålder är att du som förälder ska få en gedigen verktygslåda av kunskap och strategier som du kan använda i vardagen för hjälpa ditt barn utveckla sin språkförmåga genom hela uppväxten. Parallellt med de insatser som riktar sig till dig som förälder följer logopeden också ditt barns språkutveckling noggrant för att kunna avgöra om de språkliga svårigheterna är övergående eller om de är tecken på en språkstörning som kommer kvarstå upp i skolålder.
Insatser i äldre förskoleålder och skolålder
I äldre förskoleålder och skolålder arbetar logopeden ofta i högre utsträckning direkt med barnet. Fokus för insatserna är ofta både att utveckla språkliga förmågor som ordförråd, grammatik och berättande och att hjälpa barnet utveckla hjälpsamma strategier för att lättare kunna förstå och uttrycka sig med hjälp av språket. Insatserna sker i samarbete mellan logopeden, barnet och föräldrarna. Du som förälder är en viktig samarbetspartner till logopeden och kompletterar den träning som sker på mottagningen med övningar och språkstimulerande aktiviteter i hemmet.
Logopeden, barnet och föräldrarna har regelbundna möten där ni samtalar om ditt barns behov och planerar vilka insatser som är viktigast för just ditt barn här och nu.
Talstörning
Talstörning innebär att ett barns uttal inte utvecklas som förväntat. På Logopedkliniken ges insatser för talstörning från fem års ålder.
Vid svårare former av talstörning kan logopeden rekommendera en remiss till Oralmotoriskt centrum för vidare utredning.
Språkstörning vid flerspråkighet
På Logopedkliniken arbetar logopeder som har lång erfarenhet av att utreda och behandla språkstörning hos flerspråkiga barn och ungdomar. Vårt mål är att alla ska ha samma förutsättningar att få hjälp och stöd, oavsett vilket språk man talar.
Flerspråkighet är aldrig en orsak till tal- och språksvårigheter.
Språkstörning som samförekommer med andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar
Språkstörning kan förekomma tillsammans med andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar som autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning eller läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Om det under vårdkontakten framkommer tecken på att ditt barn kan uppleva andra svårigheter utöver de språkliga svårigheterna kan logopeden rekommendera en remiss till Barn- och Ungdomspsykiatrisk Mottagning (BUP) eller Barn- och ungdomsmedicinsk mottagning (BUMM) för vidare utredning.
Sök hjälp hos oss
För att komma till oss behöver du en remiss. Remissen kan skickas från BVC, Skolhälsovård, Vårdcentral, läkare, psykolog eller en annan logoped.
Bilagor till remiss
För skolelever där frågeställningen gäller språklig bedömning bör ett pedagogiskt underlag (länkat nedan) bifogas remissen. Underlaget bör fyllas i av elevens lärare. Om eleven även har modersmålsundervisning önskar vi att modersmålslärare fyller i det separata underlaget "Underlag modersmålslärare". Vi är tacksamma för så väl ifyllda underlag som möjligt, eftersom det är en viktig del av utredningen.
- Senast granskad: 11 februari 2025