Smärtmottagning
Vi utreder och behandlar patienter över 18 år med svåra smärttillstånd.
1177:s e-tjänster
Vi har som regel att inte diskutera patientärenden via e-post, då vi inte kan garantera skyddet av personuppgifter. Vid kontakt med vår mottagning behöver du använda e-tjänsten. Ska du exempelvis boka en tid, beställa en journalkopia eller lämna synpunkter på vården? Använd e-tjänsten!
Om mottagningen
Vi tar emot dig med svåra smärttillstånd. Vår uppgift är att hjälpa dig med smärta som distriktsläkare eller andra specialistläkare inte lyckats behandla. Vi tar emot patienter med både akut och långvarig smärta.
Vi som arbetar här är läkare, sjuksköterskor och sjukgymnaster med särskild utbildning och kompetens inom smärtområdet.
Remiss
För att komma till oss behöver du remiss.
För vårdgivare, läs mer om remisskriterier.
Besökstider
Endast bokade besök.
Med kallelsen får du även ett formulär där du innan besöket ska fylla i information om din smärta. Du kommer även att få broschyren "Viktig information inför ditt besök på vår mottagning" som du bör läsa innan ditt besök hos oss.
Det första du gör under ditt besök är att anmäla dig i kassan och sedan gå till smärtmottagningen.
Under besöket går vi igenom din sjukhistoria och om det behövs görs en kroppsundersökning. Syftet är att klarlägga orsaken till smärtan och se vilka behandlingar som kan vara aktuella för dig, en behandlingsplan görs. Besöket kan ta upp till 90 minuter.
Har du blivit ordinerad läkemedelsbehandling?
Om du blivit ordinerad läkemedelsbehandling och behöver hjälp med doseringen är du välkommen att ringa till mottagningen och boka en telefontid. Telefonnumret hittar du på denna sida under "Kontakta oss".
Du är också välkommen att höra av dig
- för förnyelse av recept
- om du upplever läkemedelsbiverkningar
- om har andra frågor.
Remissvar
Efter ditt nybesök skickas ett remissvar till den läkare som skrivit remissen innehållande bedömning och råd kring fortsatt behandling. Om du blivit insatt på en läkemedelsbehandling följs denna upp av en sjuksköterska eller din behandlande läkare.
När din smärtbehandling är stabil övergår ansvaret för din vård och läkemedelsförskrivningar tillbaka till den läkare som utfärdat remissen.
Har vi rätt telefonnummer till dig?
Eftersom många av mottagningens uppföljningar sker telefonledes är det viktigt att vi har ett aktuellt telefonnummer vi kan nå dig på.